Навчально-виховний процес Ступінь впливу навчального закладу на соціальну адаптацію учнів. Ступінь
впливу навчального закладу на соціальну адаптацію учнів залежить від тієї ролі,
яку він відіграє в певному мікросоціумі та від факторів, що визначають стан
виховної роботи в ньому.
Метою виховної
роботи в Тальківській ЗОШ І – ІІ ст. є виховання соціально активної, високо
моральної, свідомої особистості, яка є повноцінним членом суспільства, здатна
реалізувати свої здібності та знайти своє місце в житті. В школі створені всі
умови для розвитку індивідуальних здібностей кожної дитини, становлення її
активної громадської позиції, свідомого вибору способу дій, вмінню протидіяти
негативним впливам, здійснення повноцінної
соціальної адаптації. Для реалізації поставлених завдань в школі:
-
в основу роботи школи
покладена ідея поваги до учня, створення комфортного психологічного середовища
для всіх учнів;
-
запроваджено і суворо
підтримується висока культура спілкування між всіма учасниками навчально –
виховного процесу;
-
глибоко розвинена
система самоврядування учнів;
-
запроваджено практику
щотижневого звіту учнів про свою роботу;
-
широко запроваджується
практика участі учнів школи в громадському житті села;
-
заохочується активна
громадська позиція учнів;
-
розроблено систему
моральних заохочень за здійснення гарних вчинків учнями;
-
постійно залучаються
батьки та громадськість села до участі у роботі школи;
-
проводиться робота по
педагогізації батьків, та координації зусиль школи та сім'ї у вихованні дітей.
-
проводиться просвітницька робота серед учнів
школи з метою профілактики шкідливих звичок;
Результатом роботи школи в даному напрямку є те, що
дрібні порушення статуту школи, правил шкільного розпорядку ліквідуються силами
учнівського самоврядування, як правило без участі педагогів.
В школі налагоджена чітка система контролю за
відвідуванням учнями школи. В разі відсутності дитини в школі причина її
відсутності встановлюється в телефонному режимі. Це дало змогу практично
ліквідувати пропуски учнями навчальних занять.
З метою профілактики правопорушень та згубних звичок в
школі регулярно проводяться місячник
правових знань (листопад), місячник охорони дитинства (грудень),
На батьківських зборах піднімались питання:
-
Відповідальність
неповнолітніх перед законом;
-
Про запобігання
злочинним діям проти статевої свободи та статевої недоторканості неповнолітніх,
розповсюдження дитячої порнографії, попередження насильства над дітьми,
дотримання прав дитини;
-
Профілактика
захворювань на інфекційні хвороби;
-
Запобігання
травматизму на залізничних коліях та на транспорті;
-
Визначення
пріоритетних завдань та напрямків спільної роботи батьків та пед. колективу в
питанні морального виховання учнів;
-
Правила безпечної
поведінки в побуті; Місячник безпеки руху; Небезпека користування велосипедами
на дорозі неповнолітніми дітьми;
-
Проблеми взаємодії
батьків та вчителів в питаннях педагогічного впливу на дітей;
-
Вибір майбутньої
професії справа відповідальна;
-
Адаптація
першокласників до навчання в школі;
-
Адаптація учнів 5
класу до навчання в середній школі.
В школі діє лекторій для батьків. Тематика його засідань:
-
Права дитини в Україні
та гарантія їх захисту з боку держави;
-
Вікові особливості
розвитку дітей;
-
Режим дня школяра.
Раціональний розподіл часу;
-
Як сформувати успішну
особистість дитини;
-
Рання професійна
орієнтація – запорука майбутнього успіху дитини;
-
Дитяча праця вдома .
За і проти. (диспут).
-
Участь дітей у
плануванні сімейного бюджету;
-
«Гострі» питання
моралі та недоліків статевого виховання;
-
Конфлікти в сім'ї та їх вплив на психіку дитини;
-
«Конфлікт поколінь».
Шляхи подолання.
Для якомога кращої соціальної адаптації учнів проводяться
акції, що мають на меті, крім виховного впливу, включити дітей в громадське
життя села:
-
акція «Посади дерево»;
-
акції «Чисті джерела»
та «Чисті береги»;
-
акція «Серце до
серця»;
-
акція «Запали свічку
пам'яті»;
-
акція «Ранок
ветерана»;
-
акція «Не рубай
ялинку»;
Щороку в школі проводяться зустрічі учнів з
представниками правоохоронних органів, дільничним інспектором, сільським
головою, медичним працівником місцевого ФАПУ.
В останні три
роки в школі діє система соціального патронату, завданням якого є робота з
дітьми 5 річного віку та їх батьками, з метою повноцінної адаптації дітей до
школи. Заняття проводять досвідчені вчителі Подолянчук Н. С. та Парий О. І. за
спеціально розробленим і затвердженим планом.
В школі на
протязі останніх трьох років громадським інспектором з охорони дитинства
призначається Сита О. О., в обов’язки якої входить слідкувати за дотриманням
прав дітей і школі , в сім'ї, в суспільстві; виявляти та повідомляти факти
порушення прав дітей, жорстокого поводження з дітьми, запобігати всім формам
насильства проти дітей.
В школі
створено і постійно оновлюються банки даних про:
-
дітей з багатодітних
сімей;
-
дітей з
малозабезпечених сімей;
-
дітей, які постраждали
від аварії на ЧАЕС;
-
дітей, що потребують
особливої педагогічної уваги;
-
дітей – інвалідів;
-
обдарованих дітей.
Показником
результативності впливу школи на соціальну адаптацію учнів є той факт, що на
протязі багатьох років у школі не було випадків скоєння учнями правопорушень.
Учнів, які стоять на обліку в кримінальній міліції у справах неповнолітній у
школі немає. Сімей, що опинилися в складних життєвих обставинах на території обслуговування
школи – немає. Також на території обслуговування школи нема дітей – сиріт та
дітей позбавлених батьківського піклування. Робота педагогічного колективу про впроваджеюю нових форм і методів виховання Сучасний зміст
виховання – це науково – обґрунтована система загальнокультурних і національних
цінностей та відповідна сукупність соціально значимих якостей особистості, що
характеризують її ставлення до суспільства і держави, інших людей, природи,
мистецтва, праці, самої себе. В процесі виховання відбувається ідентифікація
вихованця із загальновизнаними цінностями і якостями. Головним
завданням виховної роботи протягом останніх років є реалізація принципів
виховання, визначених концептуальними засадами національної програми « Основні
орієнтири виховання учнів 1 – 11 класів загальноосвітніх закладів України».
Ефективність виховання значною мірою залежить від його вдалого
планування. Планування роботи класних
керівників нашої школи здійснюється за єдиним зразком виховного плану,
розробленим та затвердженим на засіданнях МО класних керівників, та узгоджене з
річним планом роботи школи . Педагогічний колектив школи на належному рівні
володіє методикою планування. При складанні планів враховувалась мета і
завдання виховання, вивчались нормативні документи, якими керується школа,
можливості виховного середовища, аналіз виховної роботи за попередній
навчальний рік, пропозиції учнів, вчителів, батьків, вікові особливості дітей,
національні традиції. Традиційними
стали такі виховні загальношкільні заходи: - Свято першого дзвоника;
- Свято вчителя;
- Свято квітів;
- Акція «запали свічку пам'яті»
- Козацькі забави;
- День української писемності й мови;
- Андріївські вечорниці;
- Новорічні свята;
- Шевченківські дні;
- Лесині джерела;
- Чорнобильські дзвони;
- День Перемоги;
- Свято останнього дзвоника;
- Випускний вечір;
Щороку, згідно
плану роботи школи проводяться предметні тижні. На
належному рівні в школі проводяться тематичні тижні: - Тиждень правознавства;
- Тиждень здоров`я;
- Тиждень охорони довкілля;
- Тиждень охорони праці.
Так, під час
проведення тижня безпеки життєдіяльності учні проводять рольову гру «Рейд
пожежного інспектора». При цьому кожен з дітей отримує бланки протоколів,
обстежує свою домівку на наявність в ній пожежонебезпечних місць. Складає акти,
протоколи, визначає термін на усунення недоліків, дає підписати їх батькам.
Така форма роботи досить цікава для
дітей і дієва для батьків, приносить гарні результати в профілактиці пожеж. Тематичні та
предметні тижні це стимул до творчого розкриття прихованого потенціалу як
учителя так і учня, можливість проявити себе в новій, незвичній діяльності,
оволодіти новою інформацією. В практиці
роботи школи використовуються нові форми
виховання такі як: -
дискусії; -
диспути; -
усні журнали; -
рольові ігри; -
тренінги. Під час
проведення усіх виховних заходів активними їх учасниками є батьки, що сприяє
залученню батьків до шкільного життя, кращому взаєморозумінню між дітьми та
батьками. Ефективність діяльності школи залежить від комплексного підходу до виховної роботи, від концентрації зусиль
батьків, вчителів, громадськості на системних організаційних формах діяльності. Проведення такої
узгодженої виховної роботи сприяє: -
забезпеченню цілісної
системи виховання; -
залученню учнів до вивчення традицій
українського народу та збереження національних культурних цінностей; -
вивченню прав і свобод
дітей; -
створенню
доброзичливої атмосфери у спілкуванні між учнями і вчителями; -
згуртуванню класних
колективів; -
покращенню соціальної
адаптації учнів; -
позитивному ставленню
учнів до школи.
Участь учнів у виховних заходах,гуртках,спортивних секціях. Гуртків на платній основі на протязі останніх трьох років
нема, але вчителі залучають учнів до роботи гуртків на добровільних засадах.
Так на протязі багатьох років в школі працює гурток художньої самодіяльності. З
2010 р. гуртком керує Парий О. І. До
роботи гуртка залучені всі учні школи. Члени гуртка готують виступи на шкільні
свята, вітальний концерт на День
перемоги. Вчитель фізкультури Туровець А. А. в позаурочний час проводить заняття з
футболу, які відвідують усі хлопчики школи.
Вчителька початкових класів Подолянчук Н. С. проводить
гурток «вироби з природного матеріалу» для учнів молодших класів. Завдяки
цьому гуртку діти знайомляться з прекрасним, розвивають свої естетичні
смаки, уяву, фантазію. На заняттях гуртка вчителька знайомить учнів із
особливостями різних природних матеріалів, їх характеристиками, вчить підбирати
і компонувати матеріал, заготовляти та зберігати його. Вироби учасників гуртка
прикрашають класні кімнати, використовуються як сувеніри, подарунки.
|